Of BNR-Nieuwsradio moet ik zeggen. Ik schrijf u namens alle bewoners van het appartementencomplex aan het Prins Bernhardplein in Amsterdam-Oost. Het onderwerp van mijn brief betreft het rood-groen-gele neon-led-bord met ‘highlights’ dat iedere ochtend als ik mijn gordijnen open mij vrolijk tegemoetkleurt. Daar wilde ik het graag even met u over hebben.
Ten eerste moet ik u nageven: het is een bord met internationale allure. Times Square op z’n Hollands zou je kunnen zeggen. Terwijl de voorbijgangers zich spoeden naar hun werk, en de concullega’s van het FD zich verdringen om in het heerlijke etablissement Dauphine van het gratis internet gebruik te maken en naar de billen van de serveersters te loeren, typen uw bureauredacteuren zich suf om dit lichtende baken up-to-date te houden. Het zou gezien moeten worden door honderden, zo niet duizenden passanten. Toch, omdat ik het vermoeden heb dat veel te weinig mensen dit daadwerkelijk zien, ben ik er eens een dagje voor thuisgebleven. Want een bewonderenswaardig ding, dat is het.
Zo zijn de kleurschakeringen die u gebruikt aantrekkelijk. U heeft een keuze gemaakt voor drie kleuren. Zo ontstaat een welkome afwisseling tussen het warme rood van de beursberichten (‘Nasdaq 3.154,94 -0,34%’), het groen van meer algemene zaken (‘Alle ogen nu gericht op Spanje’) en geel, waarin een stevige felicitatie aan uw eigen radiostation wordt uitgedrukt (‘BNR Nieuwsradio wint Marconi Award voor beste zender’). Zo zien we dat graag. De uitstekende zender BNR is, zoals ik eerder in deze zin al zei, uitstekend. ‘100.1 FM in de Randstad en Midden-Nederland.’ BNR is dé zender voor mensen die een kleine verdikking rond hun stam krijgen van het woord ‘derivaat’ en bij ‘exotische opties’ niet denken aan een midweekje Antillen.
Wat ook leuk is van jullie bord, is dat het natuurlijk alleen maar líjkt of die teksten zich van rechts naar links begeven. In werkelijkheid wisselen ze heel snel van kleur en gaan ze aan of uit. Dat informatieve bord aan jullie gevel is een noodzaak voor de zakenman die onderweg naar weer een miljoenendeal toch nog even een klein beetje nieuws tot zich wil nemen. Het maakt daarom ook helemaal niet uit dat uw bericht over die prijs een beetje achterhaald is. Dat u die Marconi Award voor beste zender al bijna een jaar geleden, in december 2011 gewonnen heeft. Een Marconi Award, dat is iets om trots op te zijn. Het is toch een beetje de Gouden Loeki onder de radioprijzen. Op uw lichtbord zien we in diezelfde kleur ook een bekendmaking van de frequenties van BNR, voor degene die de zender eens rustig wil beluisteren, zeg maar tussen het aankopen of afstoten van put-opties door.
Iedere ochtend, als de beurs net open is, ziet men direct dat u prima op de hoogte bent van uw corebusiness: op het bord verschijnen de eerste klinkende beursresultaten. ‘PostNL -0.15%, DE Master Blenders 1753: -0.02%.’ Ook nieuwswaardig: ‘Solidariteit tussen oud en jong moet zichtbaar zijn’, ‘Bank past tekenbonus aan’ en ‘BNR Nieuwsradio wint Marconi Award voor beste zender’.
Het doel van het bord met neonnieuws moet ongetwijfeld zijn dat de voorbijganger in ongeveer een halve minuut bijgepraat moet zijn over het allerbelangrijkste economische nieuws van de dag, geheel in lijn met een krant als nrc.next, die de lezer binnen een treinreis tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in zijn geheel uit moet kunnen hebben. De gemiddelde lezer kijkt gemiddeld zo’n 2.4 seconden naar het bord, in tegenstelling tot de bewoners van het monumentale pand aan de overkant die het de hele dag voorbij zien trekken. De gemiddelde lezer heeft zo een relatief kleine kans op een volledige invulling van het nieuws door de BNR-redactie, en dat is jammer. Neem nou de headliner ‘Kamer vindt pensioenplan stap in goede richting’, een essentiële toevoeging aan de dagelijkse sores. Kort, krachtig, bondig. Niettemin bent u bij tijd en wijle ook prima in staat het huidige politiek-economische landschap te duiden: ‘En Philips? Dat kijkt met weemoed terug naar 1955.’ Je hebt geen context nodig om dat te begrijpen.
De buitengewoon interessante nieuwsvoorziening gaat zo de hele dag door. 24 uur per dag. Toch zie ik mijn persoonlijke favoriet meestal ’s avonds voorbijkomen: ‘Duitse bunds sluiten hoger’, of ‘Duitse bunds sluiten lager’, en ‘BNR Nieuwsradio wint Marconi Award voor beste zender’. Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn gebrekkige kennis over de werking van de ‘business’ dat ik niet weet of het nou goed of slecht is dat de Duitse bunds hoger of lager sluiten, belangrijk is in ieder geval dat u de Marconi Award voor beste zender ook aan het eind van de dag nog steeds in uw bezit heeft.
Het ligt op de loer om u een stel narcistische neon-nazi’s te noemen, met die zelfverheerlijking. Toch begrijp ik dat u juist in deze tijden van opkomst van de televisie en stenografie een statement moet maken naar de buitenwereld, dat u duidelijk moet maken dat u er ook bent, en dat u de beste bent in uw vak. ‘Nissan speelt alle koerswinst kwijt.’ Nog zo’n kraker. En ‘Solidariteit tussen oud en jong moet zichtbaar zijn.’ U bent ook vandaag weer op dreef.
Wat ik eigenlijk zeggen wil, buren van BNR, is of jullie niet een keer een leuk verhaal op dat apparaat willen zetten. Een passage uit het verzameld werk van Reve, of een mooi gedicht van Elsschot. Als een sympathiek gebaar naar de buren, de enigen die dat godvergeten bord ooit bekijken.
Met lieve groet,
LvdG
Concept opgeslagen om 10:59. |